מהו תלמיד טוב?
אחרי שכתבתי את המאמר "מהו מורה טוב?", שאלו אותי:" מהו תלמיד טוב?"
היה לי מוזר שהתשובה לא באה לי בקלות .הרי מורה ותלמיד הם שני דברים המשלימים אחד את השני.
מדוע אם כן, כול כך היה לי ברור, מהו מורה ולא ברור לי תפקידו של התלמיד?
הבנתי שקל היה לי, לראות מה אני מצפה ממורי, אך לא כול קל לראות את עצמי ..
על כן, לאחר מחשבה של כמה שנים..(כן..כמה שנים..) הגעתי לתשובות מסויימות.
התשובות יכולות לעורר תרעומת כי אני קיצוני ובוטה במחשבותי ומעשי.
אז אם לא בא לכם להתרגז, אל תמשיכו לקרוא.
כאשר אני שואל תלמידים " מה תפקיד המורה?" הם אומרים, :"להעביר חומרים, לדאוג שאם התלמיד מסתבך עם החומר, להראות לו דרכי מוצא מהתסבוכת, להראות לו את ההקשרים לדברים אחרים שהוא לומד ועוד כהנה וכהנה..
כאשר אני שואל אותם מה תפקיד התלמיד, הם אומרים:" התלמיד צריך להתאמץ ללמוד, לנסות להתגבר על מכשולים, לנסות להנות גם מהקושי שבמאמץ ועוד .
בשני המקרים התשובות כול כך פונקציונליות שזה מדהים.
ממש משא ומתן, אחד נותן השני מקבל..
לפי דברי רוב תלמידי, כאשר הם נשאלים, המורה צריך לתת (כי זה לכאורה תפקידו).
השני - התלמיד- אמור לינוק ולקבל (כי זה מה שהוא אמור לעשות- לקבל). בואו נקווה, שהתלמיד גם מנומס ואומר תודה, על מה שקיבל. חס וחלילה, שיעשה קידה מהלב. הוא/יא עוד עלולים להרגיש מושפלים.
אז בואו ואשטח את דעתי.
(שוב אזהרה..זה יהיה לא קל..)
מה שלתלמיד מגיע באופן כללי זה: יחס כללי של כבוד והערכה לנכונותו לעבור תהליך של שינוי פנימי וקולונסקופיה.
שטיפת מעיים להוצאת השטות הזאת שנקראת "מגיע לי".
תלמיד שחושב שמגיע לו משהו איננו תלמיד.
תלמיד שחושב שהמורה " צריך לתת" לו משהו, או שהמורה "חייב" ללמד, כי המורה קיבל כסף, סובל מבעיית הבנה קשה מה תפקידו של התלמיד.
הכסף שתלמידים משלמים עבור לימודיהם לא נועד להקנות להם כלום.
הוא נועד אך ורק לדבר אחד: לתת לתלמיד את הזכות לעמוד באותו החדר ליד המורה ולנשום.
כול השאר: מה ילמד, מה יקבל מהשיעור, מה יצא לו מזה וכל' זה כבר עניין של התלמיד בלבד. זה לא קשור למורה.
אני יודע שמה שאני כותב גורם להגביה גבה ולשאול: מה לעזאזל הוא חושב לעצמו?
על כן על מנת להסביר אתחיל מהסוף.
על מנת להבין מה תפקיד התלמיד צריך להבין עד תומו מה תפקיד המורה.
שהרי התלמיד אמור לחקות את מעשי המורה, לפעול על פי עצת מורו .שכן המורה הוא מורה דרך. או מורה על הדרך.
תפקיד המורה הוא לתת השראה. להיות למוזה. זהו..שום דבר אחר.
מורה שאני מכבד מאוד אמר לי פעם: "תפקיד המורה הוא להתאמן".
אם התלמיד יהיה קשוב, עם לב פתוח, עם עיניים משתוקקות לידע ולשינוי, הוא יראה. הוא יספח את מה שהוא אמור לספוח. במילותיכם: הוא ילמד.
המוזה או ההשראה מגיעה ממקום שהוא גבוה ואלוהי בטבעו. הכי יפה שההשראה ניתנת חינם. אלוהים לא גובה כסף על השראה. בני אדם כן.
המורה נותן כי הוא רוצה לתת, לא כי משלמים לו. נתינה או השפעה זו תכונה אלוהית.
כדאי לזכור זאת טוב שבאים ללמוד!
מפני שכשאתם באים ללמוד, תזכרו שאתם לא משלמים על ההשראה. לא על הניסיון של המורה, לא על הפגיעות הנפשיות והפיזיות שעבר כול חייו, על מנת לזכות ברגע הנוכחי על מנת שיוכל להיות מסוגל לחלוק איתכם את הרגע הזה ,אשר דרש ממנו את כול חייו כדי להגיע למקום שבו הוא נמצא.
אתם משלמים רק על דבר אחד: על הזמן שלו. על היכולת לחלוק את הזמן והמרחב איתו.
אם תפקיד המורה הוא השראה, וההשראה ניתנת חינם, תפקיד התלמיד הוא לשרת.
ברגע שתלמיד נפטר מהשטות הזאת שנקראת " מגיע לי" , הוא נעשה פתוח, קשוב ורגיש לרגע בנוכחות המורה. הוא נעשה ער.
הוא מבין שאף אחד לא חייב לו כלום. ואם הוא רוצה להשיג משהו ישנם 3 מטבעות שאיתם רוכשים שינוי : דם, יזע ודמעות.
דם – פגיעות והסבל של טעויות הדרך ההכרחיות על מנת ללמוד מה שווה, מה כן טוב, ומה נכון עבורו.
יזע – מאמץ של גוף ונפש. השקעה של איכפתיות (לב) אנרגיה וזמן.
דמעות – דמעות התסכול מהקושי והמבחנים שיהיו בדרך.
כאשר התלמיד מבין שאי אפשר לתת לו את אשר הוא חפץ, אלא, את מה שהוא מחפש הוא ימצא רק דרך תשומת לב מוגברת, הוא מתחיל לחקות את דרך המורה. במלים אחרות הוא מתחיל לתת. אם כן, כיצד נותנים?
משרתים.
את מי משרתים? את המורה? לא.
המורה לא צריך מהתלמיד כלום. כאשר משרתים את הסביבה הקרובה של חבריו לאותו בי"ס שבו למדים, את ההורים, מתקרבים לרעיון שאותה השראה, אותם רעיונות יצלחו ויעברו גם דרכו.
במילים אחרות, תלמיד אמיתי לא בא לקבל ידע. ידע זה חומר. חומר = כסף. אם מה שבאתם לקבל הוא ידע ,כלומר חומר,זה כול מה שתקבלו: חומר.
אבל אם אתם רוצים משהו נשגב, משהו גבוה, משהו אלוהי בתכונותיו..חפשו שינוי. לא ספיחת ידע.
התלמיד מגיע על מנת להשתנות.
אי אפשר להשתנות, אם אתה חושב שמגיע לך משהו בגלל ששילמת.
על כן לסיכום, תלמיד טוב משרת את הרעיון שבי"ס מושתת עליו, את החזון שיש למורה , את חבריו ללימודים.
תפקיד המורה להתאמן ולהשפיע.
תפקיד התלמיד לשרת והשתנות.
המורה גם הוא תלמיד. גם הוא משתנה. גם הוא משרת. לפעמים הוא משרת את מוריו לפעמים הוא משרת את חזון מוריו. לפעמים הוא משרת את המוזה.
חופש נעים.
אלדן