מתכונת הלימודים אצלנו - כיצד ללמוד, למה לצפות, מה אנו עושים בשיעורים .
שלום רב,
לפני שאסביר מה אני מצפה מכול רמה בבית ספרינו, מה הקריטריונים על מנת להעלות דרגה, מה מייצגת כול דרגה ומה בכלל טבע האימון שלנו, הייתי רוצה להסביר בכמה מילים, מה אנו עושים בשיעורים.
אינני בוחן אדם על פי יכולתו, או כישוריו, או כשרונו, או ציוניו.
אני בוחן רק על פי אמת מידה אחת ואחת בלבד : עד כמה הוא התאמץ , בשיעור ומחוץ לשיעור, על מנת לזכות הכישורים שהאומנות יכולה לתת לו .
המאמץ - הוא אבן הבוחן .
אינני מלמד הגנה עצמית, אינני מפתח את גוף התלמיד, אינני מורה לכושר גופני, אינני מורה לתנועה, אינני מעלה את רמת הביטחון של התלמיד, אינני עוסק בשיפור הקואורדינציה ושאר יכולות מוטוריות של תלמידנו.
כול אלו הם תוצרי לוואי מבורכים, של אימון נאות ונכון ומתמיד ו הם כן קורים כאשר מתאמנים בחשק ובהתמדה.
אך הם לא העיקר.
ומה העיקר?
העיקר הוא ללמוד להתאמץ נכון .
קונג פו, הינו כישור, אשר נרכש ע"י עבודה מאומצת לאורך זמן .
אנו עובדים דרך הגוף - אל הנפש ואל הרוח .
כאשר תלמיד לוקח על עצמו מאמץ מתמיד, הוא למד להתמודד עם קשיים, הוא למד לעמוד בקשיים שלעיתים לא נגמרים, כגון אובדן, מחלה כרונית, שכול, התמכרויות, שיקום ערך עצמי נמוך, עצלות, פחדים, חוסר יכולת להתרכז, או להקשיב ועוד ועוד.
לא כול דבר אפשר לפתור.
ישנן בעיות, שצריך פשוט להתמודד והם לא יעלמו מחר.
אם תלמיד למד לעבוד עם חשק, לרתום את עצמו כול יום מחדש למשימה של מאמץ, הוא מסוגל להציב לעצמו מטרות ארוכות טווח, כגון ירידה במשקל, השגת תואר, או להישאר פיכח ולוותר על התמכרות כגון סיגריות, אלכוהול וכדומה.
על מנת לרכוש כישורים אלו, הנפש והרוח צריכים לעבור הכשרה ארוכת טווח.
הנפש , כמו חרב טובה, חייבת לעבור תהליך היתוך לא פשוט, אשר מסלקת פגמים, צורפת את האופי, מקשיחה את כוח הרצון ומאפשרת שיוף, עידון וחידוד יומיומיים.
וכיצד אנו רוכשים יכולות נשגבות אלו?
מרצון - התלמיד צריך להיכנס למקום מאוד לא נוח, ( צורות שונות של אימון) ואז לחפש את ההרפייה, את השחרור, את הרגיעה בלב הסערה, את הנינוחות בלב הקושי.
- התלמיד למד לזמן את הרצון על פי משמעת עצמית.
- הוא למד להפוך את המשמעת לתשוקה ( זו רמה גבוהה ביותר).
- הוא למד להפסיק לתרץ לעצמו, מדוע הוא אינו עושה דברים והוא למד לא לצפות שהקושי יסתיים, אלא להתמודד עם מחוייבותיו.
כאשר אדם למד להתמודד , אפשר לקרוא לו בוגר .
לב ליבו של אימון בית ספרינו, הוא מאמץ לנקות את הלב, לשחרר את ההכרה מתלות ולסלק פגמים באופי.
על כן בית הספר הוא מקדש לרוח האנושית ולא חוג או בית ספר או מועדון בלבד. כול אחד ואחת הנכנסים לאימון, עובדים על פי יכולתם, כיצד להכשיר את הלב דרך הגוף.
האימון, כאשר מבינים אותו נכון, מביא פלאים אל הגוף והנשמה. חדווה שלא תתואר ועונג צרוף.
על מנת להגיע לרמות שמחה והנאה אלו, יש להבין וללמוד כיצד להתאמן. כאן אני פורס לפניכם את מערכת הדרגות, אשר מכשירה את התלמידים להגעה למחוזות נפלאים אלו.
האומנויות שלנו, הן מתנה אלוהית לגוף ולנפש, הן מחזקות באופן שוטף ומצילות חיים ברגעי קושי ונפילה. במילים אחרות - אוצר בלום .
פרוט הקריטריונים, נכון לילדים כמו גם לנוער ומבוגרים .
מדרגות המתחילים - חגורות הלבנות והפסים הצהובים -אני מצפה להתאמן עוד פעמיים בבית, חוץ מהשיעורים בקבוצה. לבנות משמעת אימונים בסיסית והטמעת החומרים הנלמדים בכיתה. רק זאת. לא הבנה ולא עומק. על כן אנו רושמים בכיתה כול יום מה למדנו, כדי שאפשר יהיה לחזור על השיעורים.
מדרגות הבינוניים - חגורות צהובות ופסים כתומים - אני מצפה לזכור ולתרגל אפליקציות בזוגות, מחוץ לשיעור, להגביר את השיוף והיכולת הבסיס והתבניות, שרמת ההבנה תעלה, ע"י הבנת האפליקציות והבסיס ישתפר על ידי חזרה ושקידה. כאן המשמעת כבר היתה צריכה להירכש לאימון יומי וכעת המטלה היא שיפור ועומק.
מדרגות המתקדמים - חגורות כתומות ופסים אדומים - אני מצפה לעזור למתחילים, לתת בחזרה וליצור מעגל של הכשרה שבו המתקדם, ע"י עזרה למתחילים, למד להפוך להיות מדריך וכן עובר הכשרה מנטלית, ע"י לימוד אישי של חרב, לבד. הכשרה זאת אשר לוקחת בקרוב לשנתיים, מלמדת את התלמיד לקחת אחריות על לימוד ארוך טווח והצגת העבודה שעשה כול השבוע לעין מבקרת. (כמו הכנת תיזה באוניברסיטה מול מתרגל).
כאן התלמיד המתקדם כבר מלמד את עצמו, זו רמה אחרת של אימון, אשר דורשת אחריות רבה מצידו. אי אפשר להיות מדריך, אם עדיין אתה אוכל בכפית ומצפה שיאכילו אותך. זה הזמן ללמוד לאכול לבד, זו המשמעות של להיות מתקדם - להיות בוגר מספיק כדי להתחיל לחקור וללמוד לבד חומרים חדשים.
השתתפות בכול הגשקואים של בית הספר על מנת להעמיק את הידע והחוויה .
מדרגת מדריך מתחיל - חגורה אדומה - ללמוד עוד תבניות, אך פה אין כבר קושי, כי הוא מורגל כבר בזה, להתחיל ללמד ולהעביר שיעורים וחלקי שיעורים ובעיקר להתחיל לחקור לבד לעומק, את התבניות והאפליקציות שלהן. ברמה הזאת, כבר התלמיד אמור להיות שוטף בכול אפליקציה, ההקשר בין התבנית לאפליקציה צריך להיות נהיר וברור וכן, שהיצירתיות האישית שלו, תופעל להבנת האומנות. למידה של יותר מאומנות אחת בבית ספרינו.
מדרגות מדריכים בינוניים ועד בכירים - חגורות ירוקות עד סגולות - עידון, זיקוק, ועבודה אינסופית על החומרים, פתיחות לשינויים בעיקר נפשיים, אשר קורים בעקבות עבודה על החומרים וכן, עזרה תמידית בכול הקשור בתחזוק בית הספר ותלמידיו. לימוד של עוד כלי נשק (חרב ומקל).
מדרגת סיפו - חגורה שחורה - תלמיד הפותח בית ספר או קבוצת לימוד ומתחיל ללמד, ראוי שיכשיר מדריך המגיע בעצמו לחגורה אדומה, על מנת להבין כיצד להכשיר תלמידים ולקבל ניסיון. כלומר מי הרוצה להיות סיפו בעצמו, צריך להעמיד בעצמו מדריך מתפקד ופעיל. זה לא פשוט ולוקח זמן רב להביא תלמידים לרמת הדרכה. אף על פי כן, זו הדרישה.
כפי שאתם רואים, תקופת ההכשרה וצורת הלימוד איננה קלילה ולוקחת זמן, על מנת לשנות תכונות אופי, להטמיע תכונות ויכולות חדשות ובעיקר לעבור שינוי נפשי ורוחני.
שחרור אדם מפחדים ומעצלות, יכול לקחת שנים רבות, אך זה דבר שכדאי מאוד לאמץ ולהתאמץ בעבורו .
בברכה,
אלדן
.ייעוץ בהשקפה פנימית -
.שיקום ושיפור יכולות תנועה -